Q: Det är stopp i mitt avlopp och vattnet rinner inte undan.

A: Detta är en situation som bedöms vara akut och bör åtgärdas snarast möjligt. Notera dock att om stoppet är orsakat på grund av handhavandefel hos den boende, kommer denne faktureras för reparationskostnaden. Kontakta fastighetsskötaren i första hand för felanmälan. Finns de inte tillgängliga ber vi dig googla fram en vvs jour firma och kontaktar dem.


QJag skulle vilja ställa min bil på parkeringsplatsen bakom huset. Vart vänder jag mig för att se vilka platser som finns tillgängliga?

A: Skicka ett mejl till föreningens styrelse och så återkommer vi om det finns lediga platser att hyra.


QJag vill byta spisfläkt. Vad gäller egentligen?

A: Våra fastigheter har så kallat självdrag som ventilation, vilket innebär att alla lägenheter delar på eldrivna fläktar som finns monterade på taket. Tilluft i lägenheterna kommer från ventiler under fönstren och frånluften (som fläkten på taket sköter) går via badrumsventilationen och spisfläkten.

Man får därför aldrig montera in en motordriven fläkt i sitt kök kopplat till frånluften, då detta påverkar självdraget negativt, och inte bara i den egna lägenheten, utan i samtliga lägenheter som delar på samma takmonterade fläkt. Matos kan pressas in hos andra boende, luftfuktigheten ökar och i värsta fall kan fuktskador uppstå då luften står still. Montera därför endast spiskåpor utan motor som är speciellt avsedda för hus med självdrag.  Alternativt kan en kolfilterfläkt med återcirkulation kopplas in.


QJag har tappat bort min lägenhetsnyckel. Vart vänder mig för att göra nya?

A: Kontakta själv behörig låssmed för kopior. Då nycklarna även fungerar till gemensamma utrymmen så som källare ska förlust av nycklar alltid polisanmälas.


QJag har tappat bort en blipp. Vad gör jag?

A: Du kan själv köpa en ny hos behörig låssmed. Skicka sedan ett mejl till styrelsen vilket nummer din borttappade blipp har, så tar vi bort den från systemet.


Q: En tvättmaskin/torktumlare/torkskåp är trasig. Vart felanmäler man detta?

A: Kontakta fastighetsskötaren enligt kontaktuppgifter här på hemsidan. Finns även på infotavlan i trapphuset. Notera gärna på svarta tavlan när felanmälan är gjord så slipper fler göra detta.


QJag har avtal/dokument jag behöver få styrelsens underskrift på. Vart lämnar jag dessa?

A: Föreningen har en brevlåda innanför port 1 där du kan lämna brev och dylikt till styrelsen att ta del av.


Q: Jag tänkte bjuda över folk för en hemmafest. Vad gäller med tider och volym?

A: Oavsett tid på dygnet, om det så är på en vardag eller helgdag, så ska ljud härrörande från din lägenhet vara på en rimlig nivå. Du ska alltid visa dina grannar full hänsyn, särskilt ju senare på kvällen det blir. Därför ska ljudnivåer hållas till ett minimum efter klockan 21:00 på vardagar och söndagar, samt till klockan 22:00 på fredagar och lördagar. Informera gärna grannar som kan bli berörda av en eventuell hemmafest i god tid, exempelvis med en lapp i trapphuset.


QGrannen spelar musik på hög volym, slänger i dörrar och har folk över som väsnas. Vad ska jag göra?

A: I första hand ska du kontakta källan till störningarna och be denne dämpa sig. Upprepas störningarna trots detta, notera tidpunkt och vilken sorts störning det rör sig om. Anmäl detta sedan till både föreningens styrelse, samt polisen så det finns skriftligt underlag hos dem om juridiska åtgärder behöver vidtas mot personen som stör. Föreningen kommer sedan gå ut med varning, alternativt en anmodan för att hindra fortsatta störningar.


QJag har felaktigt namn på dörren/tavlan i trapphuset. Hur får jag det bytt?

A: Skicka ett mejl till föreningens styrelse, berätta vad som behöver ändras så gör vi de så fort vi kan.