Hej alla medlemmar,

För att säkerställa att föreningen har en god ekonomi även framöver har styrelsen beslutat att höja avgifterna i föreningen med 10 procent fr.o.m. 1 januari 2023.

Vad har hänt?
Vi har de senaste åren gjort stora investeringar i underhåll och renoveringar i form av styrelserummet, takrenovering, fiber, fönster, grillplats, tvättmaskiner, målning av trapphus och tvättstuga, byte av termostater och radiatorer, bytet till porttelefon och blippar, m.m. Vi har kunnat finansiera flera projekt med likvida medel men har vid andra tillfällen behövt ta lån.

Världsläget är även förändrad vilket betyder höjda priser i form av el, värme och vatten. Utöver det kommer troligtvis räntorna på våra lån öka samt matavfallssortering som måste implementeras under 2023/2024.

Vi kan också konstatera att våra löpande kostnader årligen stiger medan avgifterna hållits oförändrade vilket i praktiken kan ses som en sänkt avgift.

Hur ser det ut framöver?
Hittills har vår ekonomi som sagt varit god och vi ligger på en bra nivå när det gäller buffert. Dock, på grund av de kommande höjningarna på flera håll, kommer vår buffert avta i snabbare takt och vi måste därför se till att fylla på den i samma tempo, i det flesta fall med avgiftshöjningar.
Den rekommenderade bufferten är på 10,000:- per lägenhet vilket i vårt fall resulterar i 480,000:- i likviditet.

Det kommer en stor dipp nästa år i och med dräneringen av ena fastigheten (port 5-15) som vi estimerar kommer kosta runt 1,280,000:- vilket bestämt kommer påverka våra likvida medel.
Vi vill klargöra att föreningen inte är i kris på något sätt men våra möjligheter till ökat sparande och till nollresultat urholkas år från år med oförändrade avgifter.

Framöver är vår ambition att öka våra amorteringar på lånen för att minska vår skuldsättning då det är det absolut bästa sättet att minska föreningens kostnader. Därav kommer vi potentiellt öka avgiften årligen. I nuläget kan vi dock inte säga hur mycket vi eventuellt ska höja med då det är olika faktorer som spelar in från år till år.

Som nämnt i informationsbladen i trapphusen kommer tomträttsavgälden höjas från och med nästa år. För vår del innebär det en ökning från 161,200:- till 249,800:- på fem år vilket blir en mycket större kostnad framöver

Finns det inte andra saker vi kan spara in på för att slippa höja avgifterna?
Vi har två lokaler som vi för närvarande hyr ut samt två hyresrätter. Avgifterna för dessa företag och personer kommer även de höjas, men det inte tillräckligt för att nå de mål vi vill uppnå.

Våra avgifter
Den säkraste inkomsten är och förblir avgifterna. Egentligen är det inte rättvist att jämföra med liknande föreningar i närområdet då alla har olika förutsättningar när det gäller skuldsättning, renoveringsbehov, etc. Med det sagt ligger vi just nu på genomsnittet; varken lågt eller högt.

Slutsats
Även då vi har för närvarande en god ekonomi kommer flera faktorer öka i pris i närtid vilket innebär att vi måste lägga oss på en likvärdig nivå där vi måste höja avgifterna för hyror för att vidare behålla denna goda ekonomi och ha råd med den löpande driften samt obligatoriska underhåll. Med anledning till att vi i styrelsen inte bara kan blicka framåt ett par år utan även på längre sikt är det hög sannolikhet att vi även kommer behöver höja avgifterna årligen framöver.
Vi har ett ansvar redan nu för att verka så att föreningen även i framtiden har en solid ekonomi och kan tillvarata medlemmarnas intressen.

Avgiftsnivån kommer att utvärderas löpande och styrelsen har naturligtvis möjlighet att justera avgifterna ytterligare inför kommande verksamhetsår beroende på ekonomin.
Motsätter du dig inte avgiftshöjningen blir du bunden att betala den högre avgiften på satt datum.

Med Vänlig Hälsning,
Styrelsen